Vetenskapsmagasinet tar upp bristen på D-vitamin

SVT:s program Vetenskapsmagasinet tar upp forskningen som visar att brist på D-vitamin leder till ökad risk för hjärtinfarkt, diabetes, cancer, benskörhet, vinterdepression, autism, fibromyalgi med mera.

De framhäver också det faktum att vi får för lite D-vitamin här uppe i Norden (det är bara under sommaren som vi kan ta upp tillräckligt D-vitamin via solen). De säger att mellan 25 och 75 procent av oss nordbor lider brist på D-vitamin.

Vi får också veta att de rekommendationer som Socialstyrelsen utfärdar är på tok för låga (ingen överraskning där) och forskarna i programmet säger att vi måste ta betydligt högre doser. De flesta insatta forskare rekommenderar idag 2000 IE per dag.

Så långt allt bra...

Men deras råd är att vi ska sola mer, trots att risken för hudcancer ökar dramatiskt om man steker sig i solen! Och hur enkelt är det egentligen att sola under vintern då man behöver D-vitamin som mest?

Alternativet är att äta mer av D-vitaminrik föda som fet fisk, ägg och mjölk. Men för att komma upp i de 2000 IE som forskarna i dag rekommenderar måste du varje dag äta:
- 350 gram fisk eller
- 35 ägg eller
- dricka 13 liter mjölk!

Personligen tycker jag det är bättre att ta kosttillskott. Jag äter själv 2000 IE D-vitamin om dagen under september till maj.

/Bertil Wosk


Mer information:
Inslag på SVT om D-vitamin:

Andra skriver om D-vitamin