Ytterligare en stor studie visar på ökad dödlighet vid D-vitaminbrist


Nu har det kommit ytterligare en studie som visar att personer med låga halter av D-vitamin lider ökad risk för dödsfall.

Det är en studie från Tyskland och Österrike där man tittat på 3200 män och kvinnor med en genomsnittsålder på 62 år vid studiens början. Personerna följdes under 8 år.

Det visade sig att de deltagare som vid studiens början hade halter av D-vitamin i blodet som låg under genomsnittet hade en dubbelt så hög risk att dö jämfört med den fjärdedel som hade högst nivåer.

Det är ett starkt samband för risken att avlida av både hjärt-kärlsjukdomar som av andra orsaker.

Låga halter av D-vitamin var också korrelerade med ökad inflammation. Man uppskattar att cirka hälften av jordens befolkning lider av D-vitaminbrist.

Sedan tidigare har man kopplat D-vitaminbrist till ökad risk för frakturer (benbrott) och hypertoni (högt blodtryck), men nyare studier visar också att höga halter av D-vitamin är kopplat till minskad dödlighet i koloncancer.

Om du vill ta ansvar för din egen hälsa och inte bara vänta tills Livsmedelsverket kommer med nya rekommendationer för D-vitamin någon gång i framtiden, så rekommenderar jag att du ger dig och din familj 2000 IE D-vitamin redan nu.

Författare Bertil Wosk, Holistic

Mer information: